top of page

FÖRSLAG TILL NY TEXT I H&M:s NYA, TRANSPERENTA KOMMUNIKATION


H&M har en ny kommunikationsstrategi kopplad till hållbarhet och det handlar om att vara TRANSPARENT om jag har förstått saken rätt. Det handlar om att med väl valda ord berätta om vilka insatser man gör inom hållbarhetsområdet. Överallt. I kvartalsrapporter liksom på produktsidor på hemsidan. Genom att SÄGA att man jobbar med hållbarhet så kan det ju nästan verka som om man faktiskt gör det. Och då kan man fortsätta go about ones business utan att någon egentligen kan kritisera det. Smart strategi!

H&M skriver:

"Vi tror att större transparens är avgörande för att uppnå en mer hållbar framtid. Som ett steg i detta långsiktiga engagemang vill vi alltid tala om hur och var våra produkter är tillverkade".

Genom att säga att man är transparent på det här sättet så lyckas man få rubriker i DN som t ex ”H&M lyckas bättre än konkurrenterna med hållbarhetsfrågorna” Och det finns ju inget bättre! Att som företag få bli associerad med ordet hållbarhet i en rubrik i en av våra största tidningar. För återigen - då verkar det ju nästan som om man ÄR hållbar och då kan ju konsumenterna förhoppningsvis börja tänka att det är OK att gå loss och handla några billiga toppar på H&M igen.

Nej, jag tänker såhär. Jättebra med transparens. Jag uppmuntrar därför H&M till att bli ännu mer transparenta i sin kommunikation. Så jag vill härmed bidra med en utökad text till H&M som dom kan placera underst här t ex vid dessa schyssta örhängen (tillverkade av metall vars produktionsmetoder är påfrestande för miljön men där H&M "undersöker alternativ"). Känner er fria att använda den H&M!

Här kommer den:

"Eftersom vi är ett publikt aktiebolag i en marknadsekonomi så tillverkas våra produkter dessutom indirekt på uppdrag av våra aktieägare. Dessa förväntar sig en avkastning av investerat kapital, dvs att vi ska tjäna så mycket pengar som möjligt. Vår verksamhet bygger därför på att vi ska sälja så mycket som möjligt med så höga marginaler som möjligt för att vinsten ska bli så stor som möjligt så att alla ska kunna få ut så mycket pengar som möjligt. Vi arbetar därför endast med företag som är villiga att tillverka våra produkter så billigt som möjligt annars skulle vinsten och aktiekursen bli lägre. Att exempelvis ge löner som dom anställda kan leva på eller sluta använda metall i våra örhängen som många verkar vilja köpa är därför exempel på åtgärder som vi inte är beredda att genomföra i dagsläget. Varje sådan kompromiss slår nämligen på vårt resultat och kan på sikt leda till neddragningar av butiker/anställda och ge mindre pengar till aktieägarna. Men eftersom vi förstått att hållbarhet börjar bli en viktig fråga för våra konsumenter så vill vi vara precis så transparenta som det går och lyfta det faktum att det här är en komplicerad fråga för oss. Först då kan vi få en ärlig diskussion."

Det ÄR bra att man numera kan reparera sina kläder på H&M och att dom tänker återvunnet och försöker gå över till hållbara material. Men. Det. Räcker. Inte. På. Långa. Vägar. 10 år har vi på oss.

Vad ska då ett bolag som H&M göra för att ta sitt ansvar på riktigt? Är det ens rimligt att tänka att dom ska kunna ställa om till något som bidrar positivt till utvecklingen och HUR ska dom i så fall kunna ställa om? Hur ser en sån strukturell omvandling ut? Vem bidrar till den resan? Finns det aktieägare som är beredda att kompromissa? DEN diskussionen skulle jag vilja se Karl-Johan Persson ha i media istället för det här.

bottom of page